Utak a nyelvhasználat kutatásában III.

2025.04.17.
Utak a nyelvhasználat kutatásában III.

Ismét megrendezi hallgatói konferenciáját az Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszékén működő Alkalmazott nyelvészeti tudományos diákköri műhely.

A konferencia elsődleges célja, hogy fórumot biztosítson a valós nyelvhasználat jelenségeivel összefüggő problémákat vizsgáló, azokra megoldást kereső hallgatói, illetve doktori kutatások számára. Fontos törekvése, hogy a különböző nyelvi-kommunikációs jelenségekkel foglalkozó hallgatók megismerhessék egymás kutatási eredményeit, illetve lehetőséget kapjanak saját témájuk bemutatására és felmerülő kutatói dilemmáik nyilvános szakmai megvitatására. A konferencia válogatott anyagából lektorált, ISBN-számmal rendelkező tanulmánykötetet jelenik meg.

Teljes program
Facebook-esemény

Program

Április 29. (kedd)

8.00-tól Regisztráció
8.45–9.00 Megnyitók
9.00–9.45 Kas Bence (ELTE): Az anyanyelv mindenkié? – A nyelvfejlődési zavar formái és hatásai

9.45–10.00  Kávészünet

10.00–11.35  1. szekció (Kari tanácsterem)

10.00–10.20  Osztroluczki Anett (ELTE): Magyarországi szlovák új beszélők nyelvi ideológiái és identitása
10.20–10.40  Gosztom Dalma (ELTE): Nyelv és identitás kapcsolata a nyugat-magyarországi horvát nemzeti kisebbség körében
10.40–11.00  Jenei Kamilla (ELTE): Az entextualizáció folyamata a kollaboratív írás gyakorlatában
11.00–11.20  Szakál Sára (KRE): A dekolonizációs gondolatiság kontextualizálása egy nyelvészeti etnográfiai kutatásban
11.20–11.35  Vita

10.00–11.35  2. szekció (A/-150-es terem)

10.00–10.20  Torbágyi Laura Krisztina (ELTE): A nyelvváltás mint diskurzusstratégia a tanári magyarázó megnyilatkozásokban a német nyelvi órán
10.20–10.40  Sedlák Fanni (ME): Hasonló, mégis más. A hamis barátok kihívásai az angol–német nyelvtanulásban
10.40–11.00  Batinkov Rita (SZTE): Magyar anyanyelvűek török nyelvtanulási nehézségei a feltételes módon belül
11.00–11.20  Erdélyi Kiara (ELTE): A konstrukciós nyelvtan jelentősége a magyar mint idegen nyelv oktatásában. A ’transzfer’ alapjelentésű mondatszerkezeti konstrukció példája
11.20–11.35  Vita

11.35–11.50  Kávészünet

11.50–13.05  3. szekció (Kari tanácsterem)

11.50–12.10  Lukács Karolina (PTE): Nyelvjárásiasság és nyelvi standard(izmus). Szociodialektológiai vizsgálat a varsányi általános iskolások körében
12.10–12.30  Dobó Mónika (SZTE): Az implicit és explicit nyelvi attitűd vizsgálata egy szegedi testvérpár esetében
12.30–12.50  Kovács Péter Zoltán (BBTE): Többnyelvű olvasáskultúra? Hány nyelven olvasnak az erdélyi magyar középiskolások?
12.50–13.05  Vita

13.05–14.30  Ebédszünet

14.30–15.20  4. szekció (Kari tanácsterem)

14.30–14.50  Dervishaj Barbara (DE): A preverbális fókusz kimerítőségének nyomában
14.50–15.10  Hraskó Anna (ELTE): A szinonímián és antonímián alapuló asszociatív kapcsolatok jelentősége az n.dús, n.gazdag, n.szegény konstrukciók körében
15.10–15.20  Vita

15.20–15.30  Kávészünet

15.30–16.45  5. szekció (Kari tanácsterem)

15.30–15.50  Mocsári Bernadett (ELTE): Jelnyelvi interakciós jelenségek
15.50–16.10  Kormos Erik (DE): A dél-észt szetu nyelvváltozat revitalizációja
16.10–16.30  Antoni Luca (ELTE): A japán nonverbális kommunikációs kultúra hatása az interkulturális kapcsolatokra
16.30–16.45  Vita

15.30–16.45  6. szekció (A/-150-es terem)

15.30–15.50  Nagy Illés (ELTE): Belső többnyelvűség a kétnyelvű magyar szinkron tanulólexikográfiában
15.50–16.10  Maronics Lilla (ELTE): Az autisztikus sérüléstől az emberi fejlődés sajátos útjáig. Az autizmus változó nyelvi konceptualizációja az egészségügyi szakmai irányelvekben
16.10–16.25  Vita

17.00-től  Elvárások, előítéletek, különbségek. Kerekasztal-beszélgetés a nyelvi diszkriminációról

Résztvevők: Borissza Emese – Négyesi Regina Gréta – Tóth Viktória – Vieland Anna
Moderátor: Németh Aletta

19.00-től  Kötetlen program a Könyvtár Klubban

04. 30. (szerda)

9.30–11.05  7. szekció (Kari tanácsterem)

9.30–9.50  Dr. Kassai Andrea (ME): Így írtok ti... – Miről árulkodik a Z generáció digilektusa?
9.50–10.10  Filyó Fanni (ELTE): Hogyan alakítja a modalitás az önreprezentációt? Egy francia youtuber-étosz példája
10.10–10.30  Horváth Balázs (BCE): Kinek a hibája? A 2024-es magyar politikai kríziskommunikáció agentivitásának elemzése a kormányzati felelősség-vállalás szempontjából  
10.30–10.50  Veres Balázs (ELTE): Közösségimédia-platformok hatása az online nyelvre
10.50–11.05  Vita

9.30–11.05  8. szekció (A/-150-es terem)

9.30–9.50  Maros Anna – Négyesi Regina Gréta – Németh Aletta – Varga Anna Enikő (ELTE): A multimodális észlelés hatása az alapfrekvenciára és a beszédtempóra a beszédalkalmazkodásban
9.50–10.10  Ugrin Bálint József (BME): A nyelvi képességek egyéni variabilitásának vizsgálata kísérletes módszerrel
10.10–10.30  Gerák Zsófia (ELTE): Szövegolvasási stratégiák az életkor függvényében
10.30–10.50  Négyesi Regina Gréta (ELTE): Az idegen nyelvi szorongás és a nyelvi attitűd kapcsolata. Nyelvi önéletrajzok idegennyelv-elsajátításról és -használatról
10.50–11.05  Vita

11.05–11.15  Kávészünet

11.15–12.50  9. szekció (Kari tanácsterem)

11.15–11.35  Hajdu Tímea (DE): Hogyan érthetjük (félre) egymást? Kommunikációs kihívások az online térben
11.35–11.55  Bognár Márk (SZTE): A humor kognitív nyelvészeti elemzése Szvetlana Alekszijevics Fiúk cinkkoporsóban c. dokumentumprózájában
11.55–12.15  Nagy Roland (Comenius Egyetem): Az írott sajtó manipulációs kísérletei a különféle szövegszinteken
12.15–12.35  Kosztándi Tímea Ildikó (BBTE): „Gondoltam, szaggal jóllaktál.” – A humor társalgásszerkezeti beágyazottsága két közvetlen beszélgetés hangfelvétele alapján
12.35–12.50  Vita

12.50–13.00  Kávészünet

13.00–13.45  Schirm Anita (SZTE): A diáknyelv változása a szótárak és egyéb források alapján

13.45–13.50  A konferencia lezárása